Extraligová návštěvnost ve 21. století: Pardubice kralují. A co ostatní?

Foto: hcdynamo.cz

5378. Tolik diváků letos v průměru přišlo na každý zápas Tipsport extraligy, od zavedení samostatné české soutěže nebylo toto číslo nikdy vyšší! Hokej v Česku zkrátka táhne a zájem o extraligu stoupá, letos na tom nesou nemalý podíl i dva brněnské zápasy pod širým nebem. Jak si v návštěvnosti stojí jednotlivé kluby? Pojďte se podívat na jejich srovnání od sezony 2000/01.

Jednoznačně nejlépe jsou na tom v Pardubicích, kde si opravdu mohou mnout ruce. Od začátku 21. století se pouze jednou stalo, že měl někdo lepší průměrnou návštěvnost – a to letos, kdy Kometa Brno pořádala Hokejové hry. „Naši fanoušci jsou nám věrní, nenechávají nás ve štychu. Velmi si této podpory vážíme,“ říká za klub tiskový mluvčí Jan Hrabal.

Velký podíl na tom podle něj nese prostředí v Tipsport areně. „Snažíme se, aby bylo kulturní a rodiny s dětmi se v něm cítily dobře. Na vybrané zápasy připravujeme speciální akce, velmi se nám osvědčila tzv. dětská utkání, která vybíráme na neděli a hrajeme je již od 15 hodin,“ říká Hrabal.

Nejvyšší soutěž se v Pardubicích hraje nepřetržitě od roku 1950, i proto je podle něj pardubický fanoušek velice náročný. „Dokáže se ale vcítit do situace a podpořit tým, i když se mu nedaří. Navíc fanoušci jezdí v hojném počtu na venkovní utkání, jsou úžasní a opravdu si jejich podpory moc vážíme,“ dodává tiskový mluvčí Dynama.

Opačné pocity ale mají v Plzni. Indiáni mohou jen se slzami v očích vzpomínat na ročník 2009/2010, kdy na jejich stadion chodilo v průměru přes sedm tisíc diváků. Od té doby návštěvnost postupně klesá. „Jako hlavní příčinu vidíme hlavně konkurenci akcí v Plzni a okolí, cenu vstupenek a atraktivitu soutěže,“ říká marketingová ředitelka Magdaléna Bočková.

„Často to slýcháme v souvislosti s fotbalisty Viktorie Plzeň. Spousta fanoušků se rozhoduje mezi námi a Viktorkou. Plzeň ale celkově zažívá velký kulturní rozmach, kterému napomohlo i pořadatelství evropského města kultury. Větší množství akcí znamená pro obyvatele větší rozhodování,“ pokračuje. „Přesto, že ceny vstupenek na naše zápasy nejsou mezi těmi nejvyššími, jsme se rozhodli je snížit. Chtěli jsme fanouškům ukázat, že máme velký zájem o to, aby na stadion chodili v hojném počtu.“

Jako problém po několika diskuzích s fanoušky Bočková shledala i neatraktivní model extraligy. „Není to pro ně takové lákavé, aby navštěvovali všechny domácí zápasy,“ myslí si. Letos navíc byli Plzeňané hned šestkrát při domácím utkání v televizi, což návštěvnost také ovlivnilo.

Na západě Čech už ale vymýšlí, jak to zlepšit. Zavedly se studentské měsíce, kdy studenti chodili na zápasy za 50 korun. Od začátku sezony fungují balíčky zvýhodněných vstupenek, na Mikuláše měly všechny děti v maskách vstup zdarma, na zápasy byly několikrát pozvány organizované dětské skupiny dobrovolných hasičů, školních kroužků a sportovních oddílů. „Takovou možnost samozřejmě mají i další organizace, pokud nás kontaktují,“ vybízí Bočková, doufaje, že návštěvnost v Plzni začne vzrůstat.

Velkým předsezonním tématem byl přesun Sparty do O2 areny, do té doby domovského stánku největšího rivala Slavie. Na návštěvnosti se to ale odrazilo jen pozitivně, výrazně totiž vzrostla. „Ctíme zásadu, že hokejový zápas dávno není jen to, co se děje na ledě. Je to komplexní zážitek. Po přesunu do O2 areny se sparťanské publikum rozmělnilo, v hledišti je výrazné zastoupení dámské populace a rodin s dětmi. Novou halu plně využíváme pro dokreslení doprovodného programu,“ říká za Sportovní holding Praha Jan Rachota.

Sparta se poslední sezony může těšit z velice dobré průměrné návštěvnosti, za posledních deset ročníků totiž jen jednou klesla pod šest tisíc. „Jsme rádi, že se můžeme o naše fanoušky opřít a máme stabilní návštěvnost,“ říká tiskový mluvčí týmu Tomáš Zetek. „Sparta táhne nejenom v Praze. Svědčí o tom dlouhodobě vysoká průměrná návštěvnost extraligy na venkovních stadionech.“

„Perfektní je, že i na nich máme vždy velkou podporu svého fanklubu. Sparta je v podstatě třetinová hodnota extraligy, něco podobného jako byl ve slovenské lize Slovan. Ať přijedeme kamkoliv, každý se proti nám chce ukázat a zimáky jsou plné,“ říká Zetek. A má pravdu. Dokázat si to můžeme jen na letošní sezoně, kdy na zápasy se Spartou chodí na stadionech soupeřů v průměru 6312 diváků. Druhý nejlákavější tým je letos Plzeň, na kterou v průměru zavítalo 5869 fanoušků. K oběma číslům ovšem pomohly i zápasy pod otevřeným nebem.

Mnout ruce si mohou i v Litvínově. Ačkoliv v porovnání s ostatními extraligovými stadiony nejsou čísla nijak závratná, je třeba brát v potaz, že se jedná o nejmenší extraligové město. „To se odráží na složení fanouškovské základny. Kromě fanoušků z Litvínova k nám dojíždí hodně lidí z přilehlého Mostu a také nedalekých Teplic. Litvínov berou jako svůj hokejový klub. Dále k nám jezdí stovky fanoušků z Německa,“ libuje si šéf marketingu Jan Klobouček.

Za poslední roky se v Litvínově mohou spolehnout na průměrnou návštěvnost přesahující čtyři tisíce fanoušků. „A toho si velice vážíme,“ dodává Klobouček. Chemici v minulém ročníku dosáhli na historický titul, letos ale zaznamenali výsledkový propad, což se na počtu diváků projevilo. „Výkonnost mužstva je hlavní faktor, ale tradice klubu a věrnost fanoušků je základ. A na ten se my můžeme spolehnout,“ říká marketingový šéf.

„Určitě ale nesedíme na vavřínech a pracujeme na tom, aby fanoušci u nás byli co nejvíce spokojeni. Velice si vážíme permanentkářů, kterým po loňském titulu zůstala cena permanentky stejná a navíc mají další výhody. Dále jsme se také zaměřili na novou generaci fanoušků, kteří hojně používají sociální sítě,“ dodává Klobouček s tím, že nezapomenul vypíchnout vynikající práci s profilem na Facebooku, kdy Litvínov dokázal zvýšit počet uživatelů z dvou tisíc rovnou na 20 tisíc.

Dále na Zimním stadionu Ivana Hlinky zavedli bezplatné Wi-Fi připojení, které funguje pro 1500 diváků. Pro děti bylo vytvořeno speciální sezení za mantinelem, některé nedělní zápasy se hrály o dvě hodiny dříve, aby mohly jít po hokeji včas spát. „Chceme, aby se fanoušek bavil, i když výsledky mužstva nejsou zrovna nejlepší. Věříme, že to divák v průběhu času ocení a zůstane nám věrný,“ uzavírá Jan Klobouček.

GRAFY DALŠÍCH KLUBŮ

Zahrnuty byly všechny týmy, které v současné době nejvyšší českou soutěž hrají nebo v ní od sezony 2000/2001 odehrály alespoň pět sezon. Pokud je u návštěvnosti hodnota 0, znamená to, že daný tým nepůsobil v extralize. Hnědá čára u každého grafu je ligový průměr, který slouží pro porovnání.















RSS | Kontakt | Všeobecné obchodní podmínky a pravidla | Cookies | Nastavení soukromí | Ochrana osobních údajů | Sledování streamů | Reklama - Provozovatel BPA sport marketing a.s. ve spolupráci s eSports.cz, s.r.o.

ISSN 1214-5718 | dotazy na redakci: redakce@hokej.cz, obchod/reklama: obchod@hokej.cz, technický provoz: webmaster@hokej.cz