O2 aréna při utkání Sparty | Foto: Jan Beneš
Jak populární je David Pastrňák? Který klub překvapí vysokou známostí mezi lidmi? Nebo jak často chodí diváci na stadion? Velký průzkum mezi hokejovými fanoušky uskutečnila na jaře agentura Ipsos pro provozovatele webu agenturu BPA sport marketing.
Skrz dotazníky agentura zjišťovala desítky faktorů mezi pěti sty hokejovými fanoušky ve věku 18-65 let napříč všemi kraji.
Zjištění? Televize zůstává primárním zdrojem informací o hokeji, 40 % fanoušků také navštěvuje sportovní zpravodajské servery. A co další výsledky?
Sportovní akce navštěvuje alespoň jednou týdně 16 % fanoušků hokeje. Téměř polovina vyrazí na sportovní akci minimálně jednou za měsíc. Sportovní přenosy sledují nejraději v televizi, oblíbené je i sledování online. Většinu hokejových fanoušků tvoří aktivní fanoušci sportu – 54 %, pasivní fanoušci sportu představují 30 %.
Mezi aktivní fanoušky spadají hlavně muži se středoškolským vzděláním (a se zvýšeným zájmem také o fotbal). Naopak skupina pasivních fanoušků se skládá spíše z žen, které považují za oblíbený primárně hokej.
Pro více než polovinu fanoušků sportu je hokej sportem, kterému fandí nejvíce (fotbal vybralo necelých 20 % dotazovaných lidí). Hokejoví fanoušci mají dále rádi i biatlon. Aktivní fanoušci sledují klidně až pět sportů…
Aktivní fanoušci se více zajímají nejen o národní týmy, ale také o kluby včetně zahraničních týmů. To pasivní fanoušci preferují výhradně české kluby a národní týmy, 73 % oslovených fanoušků přitom hokej nikdy nehrálo.
Mužský hokej dále jednoznačně dominuje nad ostatními druhy hokeje. Ženský hokej sleduje jedna pětina. Pasivní fanoušci se pak zaměřují výhradně na české kluby a národní tým, ale třeba univerzitní hokej má zvýšenou pozornost mezi mladými lidmi (sleduje ho 22 % mladých hokejových fanoušků).
Průzkum agentury Ipsos
Čeští hokejoví fanoušci mají největší povědomí o klubech HC Sparta Praha a HC Kometa Brno. Třetí se umístila prvoligová Slavia! Propojení s fotbalovým brandem je tak zřejmě silnější, než si myslíme. Následují Liberec, Třinec, Kladno – až poté Pardubice a Plzeň. Z prvoligových klubů se v pomyslném žebříčku povědomí vysoko (9.) umístila Jihlava, 17. a 18. místo obsadily Zlín a Vsetín.
Nejvíce lidí fandí Spartě Praha (19 %), kterou i na stadionech navštěvuje nejvíce fanoušků (8 %). Na druhém místě je Kometa Brno se 17 % fanoušků. V rámci oblíbenosti jsou opět na vrcholu Sparta a Kometa. Pokud bychom výběr zúžili pouze na volbu nejvíce oblíbeného klubu, vyhoupne se na 3. místo pardubické Dynamo. Sparta i Kometa z osloveného vzorku fanoušků výrazně vynikají ve svých regionech, silnou regionální vazbu mají ale také Plzeň nebo Vítkovice (detailně ve fotogalerii níže). ↓
NHL zná necelých 90 % fanoušků hokeje, zatímco Tipsport extraliga se 75 % znalostí je nejsledovanější ligou.
Nejznámějším a nejsledovanějším hokejovým turnajem je mistrovství světa (sledovanost 88 %). Nejvíce populárním hokejistou je stále Jaromír Jágr. Nicméně hokejistky jsou zatím spíše neznámé – spontánně nejznámější je Aneta Tejralová.
Češi, kteří fandí hokeji, využívají ze sociálních sítí nejvíce Facebook a WhatsApp, nejméně pak Threads a Snapchat. Z hokejového obsahu na sociálních sítích preferují živá vysílání a sestřihy herních momentů. Zhruba 30 % fanoušků na sociálních sítích sleduje nějaké profily hokejistů či klubů. Těmi nejoblíbenějšími jsou profily Jaromíra Jágra a Davida Pastrňáka.
Nejznámějším hokejistou je také Jaromír Jágr. V žebříčku jsou na dalších místech Pastrňák, Červenka, Plekanec, Hašek, Gudas, Voráček a Dostál s Nečasem.
Jágr dominuje i v rámci nejoblíbenějších osobností spojených s hokejem. Následují Ivan Hlinka, Dominik Hašek, David Pastrňák a Robert Záruba! Zatímco Hlinku zmiňovali hlavně nejstarší fanoušci, u mládeže je hrdinou právě „Pasta“.
ISSN 1214-5718 | dotazy na redakci: redakce@hokej.cz, obchod/reklama: obchod@hokej.cz, technický provoz: webmaster@hokej.cz